DIOL

Periode:
-

EROVMUS

In het kader van het project EROVMUS zullen voornamelijk twee topics worden behandeld: 

  1. Onderzoek naar basis voor wetenschappelijke onderbouwing van de organisatie van realistische testen en scenario's voor UXO detectie
  2. Wetenschappelijke onderbouwing van test campagnes in de haven van Oostende

Het uitvoeren van ROV-werkzaamheden brengt een aantal uitdagingen met zich mee, zowel op technisch als op operationeel niveau, vooral wanneer deze werkzaamheden plaatsvinden in dynamische omstandigheden. Ter ondersteuning van geplande testen zal een literatuuronderzoek uitgevoerd worden naar historische UXO detectie testen en gebruikte testobjecten om als basis te dienen voor een design van wetenschappelijk onderbouwde testen.

Overzicht van het project

Develop Innovative Offshore Logistic - Accommodating the needs from The Esbjerg Declaration

DIOL speelt een cruciale rol bij het faciliteren van de ontwikkeling van een offshore systeem voor hernieuwbare energie (RE) dat deze vier landen en Frankrijk met elkaar zal verbinden. Bij DIOL erkennen we het belang van het opzetten van de noodzakelijke logistieke infrastructuur om het succes van meerdere onderling verbonden offshore RE-projecten en hubs te garanderen.

Met het ambitieuze doel om tegen 2030 minimaal 65 GW offshore windenergie te leveren, tegen 2050 150 GW en tegen 2030 een productiecapaciteit van 20 GW aan groene waterstof te installeren, is het zowel dringend als cruciaal om de leveranciers van kerninfrastructuur die door deze doelstellingen worden beïnvloed, te ondersteunen.

Om het expansieproces te versnellen, staat DIOL aan de spits van een toekomstgerichte en veerkrachtige logistieke keten. We geven prioriteit aan innovatie binnen het kader van een transnationaal gecoördineerde inspanning. Onze samenwerking richt zich op het testen van duurzame en efficiënte logistieke oplossingen voor offshore overslag en dienstverlening. Deze oplossingen ondersteunen de voorbereiding en exploitatie en onderhoud (O&M) van de NS GPPoE, evenals de geplande kunstmatige energie-eilanden.

Budget

  • Totaal budget: 7.304.450 €
  • 60% EFRO-financiering en 40% eigen financiering 

Partners

  • Hoofdbegunstigde: Luchthaven van Esbjerg/Gemeente Esbjerg – DK
  • Projectleider: Directeur mevr. Susanne Kruse Sørensen, Luchthaven van Esbjerg

Aantal partners: 13

Logistieke hub

  • Luchthaven van Esbjerg - Hoofdbegunstigde
  • Haven van Esbjerg
  • Haven van Cuxhaven (Nports), DE
  • Luchthaven van Den Helder, NL
  • Haven Oostende, BE
  • Haven van Brest, FR

Wetenschap

  • VIVES, BE
  • Fraunhofer, DE

Technologie

  • H2X Ecosystems, FR
  • Brittany Aviation, FR
  • Skeydrones, BE
  • SeaTopic, FR
  • AquaSmart Engineering BV, NL