Haven Oostende strijdt verder om Dyckroute te vrijwaren

Sinds 2018 verzet Haven Oostende zich tegen de geplande bouw van een windturbinepark bij Duinkerke. Haven Oostende is niet tegen de bouw van dit windturbinepark voor de Franse kust, wel tegen de voorgenomen locatie. De zone waar Frankrijk dit windturbinepark wenst in te plannen overlapt immers met de sinds lang gebruikte westelijke aanlooproute naar de haven van Oostende.

Frankrijk en het door haar aangeduide consortium rond Électricité de France; Éoliennes en Mer de Dunkerque (EMD) en Réseau de Transport d’ Électricité (RTE) blijven volharden en fnuiken hiermee de belangen van Haven Oostende, de visserijsector, de Belgische Staat, Vlaanderen, defensie, kustgemeenten en vele andere stakeholders. 

Om de bouw tegen te gaan en verdere schade te voorkomen, vordert Haven Oostende nu bij de Rechtbank van West-Vlaanderen Afdeling Brugge een schadevergoeding van de bouwheren wegens foutief handelen door de onrechtmatige bedreiging te willen bouwen van een windturbinepark in zee waardoor een essentiële vaarroute naar en van de haven van Oostende wordt geblokkeerd. Tevens wordt een preventieve maatregel die de bouwwerkzaamheden tijdelijk verbiedt gevorderd. 

De westelijke aanlooproute, de Dyckroute, verbindt de haven van Oostende met Zuid-Engeland en de Atlantische Oceaan en is cruciaal voor zowel industriële scheepvaart als visserijverbindingen. Deze route, onvervangbaar door alternatieven, is essentieel voor het heropstarten van vaarroutes naar Zuid-Engeland. Haven Oostende heeft met grote investeringen de RoRo-faciliteiten vernieuwd om de verbinding met het Verenigd Koninkrijk te behouden. 

Als het geplande windturbinepark bovenop de Dyckroute wordt gebouwd, dreigt de westelijke toegang tot de haven van Oostende volledig te worden afgesneden. 

Haven Oostende, de derde grootste zeehaven van België en onderdeel van het Trans-Europees Transportnetwerk (TEN-T), zou haar historische verbindingen met Zuid-Engelse havens verliezen, wat het einde zou betekenen van een eeuwenoude maritieme traditie. Ook de toegang voor de internationale visserijvloot en ander scheepvaartverkeer, zoals zandwinningsschepen en recreatievaartuigen, zou worden geblokkeerd. 

Het vrijwaren van de Dyckroute is van groot belang voor de economische vitaliteit van Haven Oostende. Het zorgt ervoor dat de haven maximaal toegankelijk blijft voor commercieel verkeer, wat bijdraagt aan de lokale en regionale economie.

“Gezien diplomatiek overleg niet tot het noodzakelijke resultaat leidt, zetten we deze stap. Haven Oostende laat haar rechten gelden om het industriële scheepvaartverkeer en de visserijscheepvaart te beschermen.”

“Haven Oostende put alle rechtsmiddelen uit om haar belangen te verdedigen. De haven is een motor van tewerkstelling en moet ook in de toekomst alle kansen behouden om dit blijvend waar te kunnen maken.”

Haven Oostende

Haven Oostende zet in op continuïteit, groei en tewerkstelling binnen vijf pijlers: Blauwe Economie, Lift-on-lift-off, Bulk & Project Cargo, Cruises & Roll-on-roll-off, Circulaire Industrie en de Visserijsector. Deze sectoren worden verder uitgebouwd op basis van twee fundamenten: prioriteitstelling van veiligheid, gezondheid en milieu en als tweede het ondersteunen van innovatie en ontwikkeling.

Share