Belgische Staat steunt Haven Oostende om historische vaarroute te vrijwaren

België dient klacht in bij Europese Commissie tegen Frans windmolenpark

In Jaarverslag 2021 vermeldden we het volgende: 

"Sinds begin 2018 voert Haven Oostende actie tegen de voorgenomen bouw van een windmolenpark in de Franse territoriale zee ter hoogte van Duinkerke. De zone waar dit park wordt ingepland overlapt met de sinds lang gebruikte vaargeulen doorheen de Vlaamse Banken tussen de havens van Oostende, enerzijds, en Dover, Ramsgate en Folkestone, anderzijds. Deze vaargeulen kunnen niet door andere routes worden vervangen en blijven dus vitaal met het oog op het heropstarten van een vaarverbinding tussen Oostende en Zuid-Engeland.

Na een officiële Franse publieke consultatie waaraan Haven Oostende actief heeft deelgenomen door diverse bezwaarnota’s in te dienen, hebben de projectontwikkelaars (Eoliennes en Mer de Dunkerque en RTE) op 10 mei 2021 formeel beslist hun project verder te zetten. Deze beslissing was een door de Franse regelgeving voorziene stap in de administratieve vergunningsprocedure, die momenteel haar verder vervolg kent. Op 9 september 2021 heeft Haven Oostende bij de administratieve rechtbank in Rijsel een verzoek tot vernietiging van de beslissing van 10 mei 2021 ingediend. In oktober heeft de rechtbank te Rijsel het dossier voor behandeling doorgestuurd naar de Franse Raad van State. Daar is het momenteel hangend.

In de loop van 2021 heeft Haven Oostende over het verloop van het dossier voortdurend contact gehouden met minister van Noordzee Vincent Van Quickenborne, die een verplaatsing van het park trachtte te realiseren langs diplomatieke weg en de rechtbank in Rijsel eveneens om vernietiging van de voormelde beslissing van 10 mei 2021 heeft gevraagd. Ook met het kabinet van Vlaams minister-president Jan Jambon heeft Haven Oostende contact gehouden. Beide voormelde beleidsmakers ondersteunen in dit dossier het standpunt van Haven Oostende. Haven Oostende heeft tevens de steun van de andere Vlaamse zeehavens.

Verder heeft Haven Oostende in de loop van 2021 deelgenomen aan diverse besprekingen, waaronder: 

  • De startvergadering van een nieuw Frans overlegorgaan over het project, evenwel onder uitdrukkelijk voorbehoud dat deze deelname geen akkoord met de locatie inhoudt.
  • Een informeel overleg met de projectontwikkelaar, naar aanleiding waarvan Haven Oostende andermaal het standpunt heeft bevestigd dat de vaarroutes moeten gevrijwaard blijven.
  • Een bespreking met de Vlaamse vertegenwoordiger bij de ambassade in Groot-Brittannië.
  • Een bespreking met de Belgische en de Franse overheden te Brussel, waarbij Haven Oostende nogmaals heeft bevestigd dat alternatieve vaarroutes geen oplossing kunnen bieden."

Gezien de onderhandelingen met de Franse Staat niet het gewenste resultaat opleverden, werd op 25 april 2022 beslist door de Belgische Staat om een klacht neer te leggen bij de Europese Commissie.

Haven Oostende is blij met deze actie van de Belgische Staat en put verder ook alle rechtsmiddelen uit.

Haven Oostende

Haven Oostende zet in op  continuïteit, groei en tewerkstelling binnen vijf pijlers: Blauwe Economie, Bulk & Project Cargo, Cruises & Roll-on-roll-off, Circulaire Industrie en de Visserijsector. Deze sectoren worden verder uitgebouwd op basis van twee fundamenten: prioriteitstelling van veiligheid, gezondheid en milieu en als tweede het ondersteunen van innovatie en ontwikkeling.

Share