North Sea CONNECT

Periode:
-

Overzicht van het project

Het NSR is een van de belangrijkste logistieke zones van Europa: in het NSR bevinden zich de grootste zeehavens, maar ook veel intermodale vervoersknooppunten. Die intermodale knooppunten zijn uitstekend geschikt voor het vervoer van goederen van en naar de vraag- en aanbodmarkten. Om de aantrekkelijkheid van een locatie te vergroten, samen met het marktpotentieel, d.w.z. de haalbare markt, zijn efficiënte, slimme en ecologische transportnetwerken nodig. De intermodaliteit moet een concentratie van transnationaal verkeer en langeafstandsstromen mogelijk maken, en als resultaat van hun integratie, zorgen voor een zeer hulpbronnenefficiënt gebruik van de infrastructuur.

Momenteel legt het beleid voor trans-Europees netwerkvervoer (TEN-T) een sterke nadruk op de ontwikkeling van het kernnetwerk, de belangrijkste vervoersassen in heel Europa. Het hele handels- en bedrijvennetwerk is echter niet alleen afhankelijk van de belangrijkste knooppunten, maar ook van het achterland. Om de efficiëntie van transportstromen in een holistische benadering te verhogen, zal het project dus zowel grote als afgelegen transportknooppunten omvatten om leermogelijkheden te creëren.

De algemene projectdoelstelling is om slimme intermodaliteitsgroei in de NSR te ondersteunen door middel van efficiëntieverbeteringen. De gedetailleerde projectdoelstellingen zijn:

  • Implementatie van nieuwe slimme processen en tools (slimme intermodaliteit),
  • Ontwikkelen van strategieën voor slimme efficiëntieverbeteringen (slimme betrokkenheid)

Het perspectief van transport is transnationaal. Nieuw zijn de instrumenten voor implementatie en betrokkenheid.

Partners

  • Haven Hamburg, Duitsland
  • Haven Oostende, België
  • Haven Brussel, België
  • Zuid-Oosten van Schotland Transportpartnerschap, Verenigd Koninkrijk 
  • Het Ministerie van Wetenschap en Havens, Vrije en Hanzestad Bremen, Duitsland
  • SSPA Sweden AB, Zweden
  • Vordingborg Business, Denemarken
  • Hogeschool Vives, België