HYDROTUG 1 van Port of Antwerp-Bruges en CMB.TECH in Haven Oostende

HYDROTUG 1

Op donderdag 27 oktober is HYDROTUG 1 aangekomen in Haven Oostende vanuit Gijon, Spanje. HYDROTUG 1 werd gebouwd in opdracht van Port of Antwerp-Bruges en gerealiseerd door CMB.TECH. De sleepboot is enig in zijn soort en de eerste ter wereld die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die waterstof in combinatie met diesel verbranden. Ze heeft een vermogen van 5 500 pk. In Haven Oostende zal de sleepboot verder afgewerkt worden met het waterstofsysteem. Er is gekozen voor Oostende omdat de sleepboot daar gebruik kan maken van de waterstof bunkerfaciliteiten van CMB.TECH’s Hydrocat 48. Het doel is om HYDROTUG 1 eind dit jaar op te leveren en in het eerste kwartaal van 2023 volledig operationeel te hebben.

Port of Antwerp-Bruges zet met HYDROTUG 1 een belangrijke stap in het kader van de energietransitie. De sleepboot kan 415 kilo gecomprimeerde waterstof opslaan in zes stellages geïnstalleerd op het dek en elimineert de uitstoot gelijk aan 350 auto’s. Daarnaast bespaart elke waterstoftankbeurt van HYDROTUG 1 de totale uitstoot van één wagen gedurende één jaar.

Het grote voordeel van het gebruik van waterstof in de scheepvaart is dat er geen CO2-uitstoot is. Minder CO2-uitstoot is goed voor het klimaat en past in het ruimer project om de ecologische voetafdruk kleiner te maken. Haven Oostende draagt dus bij aan de vermindering van de CO2-voetafdruk in Vlaanderen. Het is een volgende stap waarbij het gebruik van fossiele brandstoffen in het kader van mobiliteit waar mogelijk vermeden wordt.

Dit beklemtoont de uitstekende relatie tussen Haven Oostende en Port of Antwerp-Bruges. De wisselwerking tussen de verschillende havens onderling is noodzakelijk om de doelstellingen inzake de energietransitie te behalen en te bouwen aan een Duurzame Haven.

“We moeten spaarzaam omspringen met grondstoffen zodat alle generaties kansen krijgen. Het gebruik van fossiele brandstoffen voor mobiliteit dient daar waar mogelijk vervangen te worden door het gebruik van groene elektriciteit of waterstof. Haven Oostende ondersteunt daarom waar nodig om deze doelstelling te realiseren.”

“Dit is opnieuw een belangrijke stap in het kader van de energietransitie. We werken toe naar een duurzame en CO2-neutrale haven. Samen met onze partners en een voortdurende zoektocht naar innovatieve opportuniteiten, bereiden we ons voor op de toekomst.”

“Alle initiatieven die de leefbaarheid van de stad verbeteren juichen we toe. Het is dus goed nieuws dat deze unieke sleepboot verder geoptimaliseerd wordt in Haven Oostende. Op die manier bouwen we samen met de andere havens in Vlaanderen verder aan een schonere scheepvaart.”

Haven Oostende

Haven Oostende zet in op  continuïteit, duurzame maritieme groeimarkten en tewerkstelling binnen vijf pijlers: Blauwe Economie, Bulk & Project Cargo, Cruises & Roll-on-roll-off, Circulaire Industrie en de Visserijsector. Deze sectoren worden verder uitgebouwd op basis van twee fundamenten: prioriteitstelling van veiligheid, gezondheid en milieu en als tweede het ondersteunen van innovatie en ontwikkeling.

CMB.TECH

CMB.TECH is een cleantech bedrijf dat grote maritieme en industriële toepassingen bouwt, bezit, uitbaat en ontwerpt die werken op waterstof en ammoniak. CMB.TECH biedt ook waterstof- en ammoniakbrandstof aan haar klanten aan, hetzij door eigen productie, hetzij voor bevoorrading bij derden producenten.

Port of Antwerp-Bruges

Met een totale doorvoer van 289 miljoen ton per jaar vormt Port of Antwerp-Bruges een belangrijk knooppunt in de wereldwijde handel. De haven is een cruciale schakel voor de afhandeling van containers, de trafiek van stukgoed en de overslag van voertuigen. Met haar unieke positie als logistiek, maritiem en industrieel platform heeft het een duidelijke ambitie: de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

Share