loading

Show info

A.G. Port of Oostende
Slijkensesteenweg 2
8400 Oostende (Belgium)

Published  Mon, 03/26/2018 - 09:16

In de tijhaven van Oostende worden mega turbines (400 ton) op wieltjes gelost

Primeur in Europa: In de tijhaven van Oostende worden mega turbines  (400 ton) op wieltjes gelost

Vrijdagnamiddag 23 maart werd in Haven Oostende de grootste en zwaarste windturbine van Siemens via roll-on-roll-off gelost op een speciaal daartoe ontworpen laad- en losponton in Haven Oostende.

Nadat half februari de eerste onderdelen voor het Rentelwindpark toekwamen in Haven Oostende, was het technisch team nu aan haar huzarenstuk toe. Het zwaarste onderdeel van de Siemens 7 MW turbine, de gondel (20 m lang, 9 m breed, 7 m diep, 400 ton), kwam 22 maart vanuit Cuxhaven (DUI) aan in Haven Oostende.

Het laden en lossen van windturbine onderdelen is niet nieuw voor Haven Oostende. Al sinds 2008 is de Haven actief in de offshore wind sector. Wel uniek is dat de gondel niet met een kraan gelost wordt, maar uit het schip Rotra Vente op de kade gereden wordt, het zogenaamde roll-on-roll-off (roro) principe.

Unieke laad- en losinstallatie

Uitladen via roro is geen evidente operatie in een tijhaven zoals Oostende.  Haven Oostende investeerde daarom in een drijvende laad- en losinstallatie met een draagkracht van maar liefst 650 ton. Het drijvend ponton met de aansluitende verbindingsbrug (60 m lang) naar de kade kan het gemiddeld tijverschil van 4,5 meter opvangen. Er kan dus quasi onafhankelijk van het getij geladen en gelost worden.

Nooit eerder werd in een tijhaven een last met een dergelijke omvang en gewicht gelost. De installatie in Oostende is daarmede een unicum in Europa.

Deze zeer efficiënte operatie spaart veel tijd en verschillende gondels kunnen vlot na elkaar gelost worden. 1 gondel weegt maar liefst 400 ton, dat is gelijk aan ongeveer 40 stadsbussen. De totale organisatie van het lossen van 1 gondel duurt ongeveer 1 uur, maar het afrollen zelf gebeurt in 10 minuten. Voor het afrollen van de vracht worden SPMT’s* uitgerust met 12 assen en 48 wieltjes onder de gondel geschoven.

Met deze nieuwe laad- en losinstallatie is Haven Oostende weer een stap voor op de andere Europese tijhavens. Zo blijft het haar marktpositie in de offshore wind markt goed bewaken.

* SPMT’s: self propelled modular trailors

Lees hier meer informatie over het Rentel project

Share it: